Bezpieczeństwo
Bank Spółdzielczy w Gnieźnie

Bezpieczeństwo

UWAGA!

Kliknij TUTAJ i obejrzyj filmik jak wystrzegać się oszustw w internecie!

***

Wiedza o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej jest ważnym czynnikiem ograniczającym zagrożenia występujące w tym obszarze. Świadomość użytkownika oraz rozwaga w korzystaniu
ze współczesnych zdobyczy elektroniki i wymagana czujność, to poza zabezpieczeniami technicznymi stosowanymi przez Bank, nieodzowne elementy w budowaniu bezpiecznych standardów korzystania
z systemów bankowości elektronicznej. Chcąc zapewnić Państwu komfort bezpieczeństwa, poprzez świadome ograniczanie najbardziej typowych zagrożeń w bankowości elektronicznej, oddajemy do Państwa dyspozycji krótki przewodnik po najważniejszych zasadach bezpieczeństwa. Zachęcamy do zapoznania się z nimi
i stosowania ich w praktyce, gdyż działania zabezpieczające Banku tylko wespół z czujnością użytkownika mogą tworzyć pożądany stan bezpieczeństwa.

 

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

1. Prawidłowy adres serwisu bankowości elektronicznej

Weryfikuj poprawność wpisywanego adresu strony www i sprawdź, czy połączenie z Bankiem jest szyfrowane (adres powinien zaczynać się od https:// oraz posiadać symbol kłódki). Nie otwieraj strony serwisu transakcyjnego Banku poprzez link z wiadomości e-mail lub wyszukiwarki internetowej. Przestępcy mogą podrabiać adresy. Korzystaj z przycisku logowania na stronie www.bs.gniezno.pl lub loguj się bezpośrednio pod adresem: https://www.bs24gniezno.pl dla systemu eBankNet oraz https://ebiznes.bs24gniezno.pl dla systemu eCorpoNet. Zawsze dokonuj wylogowania z systemu bankowości elektronicznej używając odpowiedniego przycisku.

2. Uważaj na podejrzane wiadomości

Uważaj na podejrzane wiadomości e-mail, SMS’y, czy komunikaty w mediach społecznościowych (np. Messanger). Oszuści będą próbowali Cię nakłonić do kliknięcia w link do fałszywej strony lub otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, login i hasło do bankowości internetowej oraz numer karty płatniczej. Z reguły oszuści podszywają się pod pewne osoby lub firmy.

Najczęściej fałszywe wiadomości dotyczą:

  • niewielkiej kwoty, którą masz dopłacić do przesyłki;
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które możesz zdobyć;
  • podejrzanych logowań na Twoim koncie;
  • problemów z Twoim kontem lub płatnością;
  • niekompletnych danych, które musisz potwierdzić;
  • niezapłaconej faktury, którą masz opłacić;
  • odbioru środków za sprzedaż towarów.

3. Uważaj na telefony od osób, które podszywają się pod bank albo inne instytucje zaufania

Nigdy nikomu nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer

karty, CVV, data ważności). Pracownik banku nigdy nie zapyta cię w rozmowie telefonicznej o takie informacje. Dokładnie czytaj treść SMS-ów i komunikatów z aplikacji mobilnej, które dostajesz. Jeżeli jakakolwiek rozmowa wzbudza Twoje wątpliwości lub niepokój, rozłącz się. Chwilę później samodzielnie połącz się z instytucją, z której dzwonił rzekomy przedstawiciel. Koniecznie wpisz numer samodzielnie – nie oddzwaniaj na wcześniejsze połączenie. Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których logujesz się do aplikacji bankowej. Nie zgadzaj się na alternatywny kontakt mailowy czy SMS-owy.

Nie ufaj osobom oferującym super inwestycje o ponadprzeciętnej stopie zwrotu. Z reguły są to oszustwa, polegające na podszywaniu się pod maklerów i brokerów giełdowych, oferujących możliwość zainwestowania w instrumenty, które wcześniej nie były dostępne dla każdego. Tak na prawdę oszuści chcą Cię okraść, albo wykorzystać twoje konto bankowe do udziału w przestępstwie.

4. Zaufane urządzenia i bezpieczna sieć

Z systemów bankowości elektronicznej korzystaj tylko na sprawdzonych urządzeniach, unikaj logowania
z cudzych komputerów, tabletów i telefonów. Logując się do systemów bankowości elektronicznej, korzystaj tylko z zabezpieczonych i znanych Tobie sieci internetowych. Nie loguj się do systemów z sieci otwartych,
np. w kawiarniach, na dworcach. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania.

5. Legalne i aktualne oprogramowanie, program antywirusowy

Twoje urządzenie (zarówno komputer, jak i telefon) musi mieć aktualne i legalne oprogramowanie: system operacyjny, przeglądarkę internetową oraz program antywirusowy. Przestępcy wykorzystują luki w oprogramowaniu. Aktualizacje legalnego oprogramowania często zabezpieczają przed działaniami cyberprzestępców.

6. Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne

Zawsze i bardzo uważnie czytaj komunikaty SMS lub komunikaty w aplikacji mobilnej dotyczące potwierdzenia transakcji. Podane w wiadomości informacje o czynności, numerze rachunku odbiorcy i kwocie muszą zgadzać się ze zlecanymi przez Ciebie w serwisie transakcyjnym. Zwracaj uwagę na treść komunikatu z Banku, nawet jeśli wykonujesz transakcje bardzo często.

7. Chroń środki uwierzytelniające

Środki uwierzytelniające (takie jak loginy i hasła) przechowuj w bezpiecznym miejscu, aby osoby nieupoważnione nie miały do nich dostępu. Unikaj zapisywania haseł do systemu, ustalone przez Ciebie hasło powinno być trudne i składać się z kombinacji dozwolonych znaków (małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych). Hasło do systemu bankowości elektronicznej Banku nie powinno być wykorzystywane do innych celów. Pamiętaj o częstej zmianie hasła oraz o tym, że nie wolno go udostępniać innym osobom.

8. Czujność

Uważnie czytaj komunikaty i powiadomienia pojawiające się w trakcie logowania i wykonywania transakcji. Cyberprzestępcy potrafią podrabiać strony internetowe, w tym strony banków. Jeśli zaskoczyło Cię coś
w widoku strony naszych systemów bankowości elektronicznej lub działają one niestandardowo, należy niezwłocznie przerwać działanie i skontaktować się z Bankiem.

9. Wsparcie dla użytkowników

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości skontaktuj się telefonicznie z Bankiem w godz. od 7.00 do 18.00
w dniach roboczych na numer 614240821 lub za pomocą poczty elektronicznej na adres security@bs.gniezno.pl lub bezpośrednio z placówką Banku.

Jeszcze wiecej informacji znajdziesz TUTAJ

 

ikona Bezpłatna infolinia

Zgubiełeś kartę? Chcesz ją aktywować? Zadzwoń!
61 647 28 46 (z zagranicy, opłaty wg taryfy operatora)

800 888 888
ikona Centrala

Bank Spółdzielczy w Gnieźnie
ul. Dąbrówki 19
62-200 Gniezno
ikona Centrala kontakt

Pon.-Pt.: 7:00-15:00
Tel. (61) 424 08 20
Fax (61) 424 08 10
bank@bs.gniezno.pl
Notowania giełdowe
Średni kurs walut